Jak pozbyć się gorączki?

Jeżeli stan podgorączkowy lub gorączkowy przedłuża się, trzeba zawiadomić o tym lekarza który ustali przyczyny podwyższonej temperatury. Lekarza trzeba zawiadomić także wtedy, gdy gorączka obniża się w wyniku zastosowanych leków i ponownie narasta, kiedy przestają działać.

Zwalczanie gorączki zależy od przyczyny. Jeżeli jest ona wywołana przez poważną chorobę (zapalenie stawów, choroby krwi, nowotwory, reakcje alergiczne, a także ciężkie urazy, odwodnienie czy zapalenie opon mózgowych i mózgu), eliminowanie gorączki następuje podczas leczenia tej choroby.

Aby obniżyć temperaturę ciała poza środkami farmakologicznymi można stosować tzw. fizykalne metody ochładzania organizmu. Są to okłady z lodu lub zimnej wody przykładane do miejsca przebiegu dużych naczyń krwionośnych (pachwiny, szyi, dołów podkolanowych) oraz chroniące przed przegrzaniem mózg (czoło, skronie, potylicę).

U dzieci obniżenie gorączki można uzyskać po zastosowaniu 5-7-minutowej kąpieli w wodzie o 0,5o Celsjusza chłodniejszej od temperatury ciała dziecka.

Choremu zwykle podaje się ziołowe środki napotne i przeciwgorączkowe, np. herbatę z sokiem malinowym, napary z kwiatu lipowego, z kwiatu lub owocu bzu czarnego 2-3 razy dziennie po 2/3 szklanki świeżego naparu.

Napotne działanie mają też środki farmakologiczne, np.aspiryna czy paracetamol. Jednorazowo podaje się farmakologiczne środki przeciwgorączkowe, np. polopirynę lub acenol (1 tabl. 0,3 lub 0,5 dla dorosłych).

Aby stwierdzić, czy środki te zadziałały, w godzinę po podaniu leków ponownie mierzymy temperaturę. W 3 godziny po ich podaniu ponownie kontrolujemy temperaturę. Jeżeli nie temperatura nie spadła, stosujemy leki jeszcze raz w podanych dawkach.

hastagi na stronie:

Authors