Wiadomości

Badania naukowe wskazują, że higiena rąk nie wystarczy, aby zapobiec świńskiej grypie

Badania naukowe wskazują, że higiena rąk nie wystarczy, aby zapobiec świńskiej grypie
Badania naukowe wskazują, że higiena rąk nie wystarczy, aby zapobiec świńskiej grypie [Data: 2009-10-15] W czasie kiedy świńska grypa szturmuje świat, niektóre środki zalecane przez

Badania naukowe wskazują, że higiena rąk nie wystarczy, aby zapobiec świńskiej grypie

[Data: 2009-10-15]

W czasie kiedy świńska grypa szturmuje świat, niektóre środki zalecane przez ekspertów mogą zawieść w spowalnianiu rozprzestrzeniania się choroby w perspektywie długofalowej – jak wskazują wyniki nowych badań naukowych przeprowadzonych przez London School of Hygiene and Tropical Medicine w Wlk. Brytanii. W artykule, który ukazał się w czasopiśmie BMC Public Health, naukowcy piszą, że wzmożona higiena rąk w szkołach podstawowych zapewni jedynie krótkie wytchnienie w walce z rozprzestrzenianiem się infekcji.

Dane sugerują, że ryzyko zarażenia się grypą H1N1 przez dzieci w wieku szkolnym jest dwa razy wyższe niż w przypadku dorosłych. Ostatnie badania pilotażowe pokazują, że dzieci nie są tak skrupulatne jak osoby dorosłe w przyjmowaniu i przestrzeganiu bardziej rygorystycznych zasad higieny propagowanych przez służby medyczne, jako skuteczny sposób zahamowania tej i innych chorób.

Naukowcy, pod kierunkiem dr Wolfa-Petera Schmidta, starali się ustalić bieżące zapotrzebowanie na zintensyfikowane interwencje na rzecz higieny rąk, aby wskazać przeszkody ograniczające ich skuteczność oraz przetestować ich akceptowalność i wykonalność. Zespół wykorzystał metody jakościowe, aby zbadać, w jaki sposób nauczyciele i uczniowie postrzegają różne procedury dotyczące higieny rąk.

Informacje zebrano w czterech szkołach podstawowych zlokalizowanych we wschodnim Londynie. Ocena obejmowała kwestie praktyczne i postawy, które badano na podstawie dyskusji w grupach i wypracowań dzieci oraz specjalnych zajęć lekcyjnych na temat higieny rąk. Naukowcy przeprowadzili również wywiady ze szkolnymi higienistkami.

Zespół ustalił, że nauczyciele i higienistki są bardziej skłonni niż rodzice do podjęcia intensywniejszych działań, aby podnieść poziom świadomości i pomóc dzieciom zrozumieć, jak ważne jest przestrzeganie zasad higieny. Niemniej szkołom należy zapewnić odpowiednią ilość podstawowych produktów, aby doraźne działania popularyzujące higienę były skuteczne.

Wyniki pokazały, że w szkołach uczy się podstawowych zasad higieny osobistej, zwłaszcza małe dzieci. Niemniej inne kwestie zdrowotne oraz ograniczenia czasowe utrudniają wdrażanie zintensyfikowanych działań doraźnych w zakresie higieny – jak twierdzą naukowcy.

A to już wiesz?  Forum Zdrowia ostrzega przed słabością planów działań prewencyjnych na wypadek pandemii

„Motywacja nauczycieli, aby wpajać zasady higieny i rozwijać postawy sprzyjające jej utrzymaniu miała głównie charakter edukacyjny, aniżeli chęci zapanowania w bezpośredni sposób nad infekcją. Dzieci z wszystkich grup wiekowych dobrze znały zasady higieny i sposób przenoszenia zarazków” – według wyników badań.

„Zintensyfikowane działania doraźne w zakresie higieny rąk są wykonalne i akceptowalne, ale jedynie tymczasowo w okresie szczególnego zagrożenia zdrowia, jak w przypadku pandemii grypy, i tylko wtedy, kiedy wykorzystywane są bezdotykowe urządzenia dezynfekcyjne” – mówi naczelny autor artykułu, dr Schmidt.

„W wielu miejscach mogą pojawić się kłopoty logistyczne z odpowiednim zaopatrzeniem wszystkich szkół. Higiena rąk jest szczególnie ważna w zapobieganiu infekcjom żołądkowo-jelitowym. Jej wpływ na rozprzestrzenianie się grypy jest mniej jednoznaczny, niemniej może być promowany jako środek zapobiegawczy, nawet jeśli brak na to dowodów” – dodaje. „Wyniki naszych badań zwracają uwagę na zagadnienia praktyczne podnoszenia poziomu higieny rąk na większą skalę.”

Więcej informacji:

BMC Public Health:
http://www.biomedcentral.com/bmcpublichealth/

London School of Hygiene & Tropical Medicine:
http://www.lshtm.ac.uk/

Teksty pokrewne: 30832, 31235, 31326

Kategoria: Różne
Źródło danych: BMC Public Health; London School of Hygiene & Tropical Medicine
Referencje dokumentu: Schmidt, W-P., et al. (2009) Formative research of hygiene interventions for influenza control in UK primary schools. BMC Public Health (w druku), publikacja internetowa z dnia 15 października. DOI: 10.1186/1471-2458-9-390.
Indeks tematyczny: Edukacja, szkolenie; Ocena; Opieka zdrowotna/służby zdrowia ; Nauki biologiczne; Metody pomiarowe; Medycyna, zdrowie; Bezpieczenstwo; Badania Naukowe

RCN: 31366

źródło CORDIS Urząd Publikacji EU

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy