Badania naukowe wskazują, że higiena rąk nie wystarczy, aby zapobiec świńskiej grypie
[Data: 2009-10-15]
W czasie kiedy świńska grypa szturmuje świat, niektóre środki zalecane przez ekspertów mogą zawieść w spowalnianiu rozprzestrzeniania się choroby w perspektywie długofalowej – jak wskazują wyniki nowych badań naukowych przeprowadzonych przez London School of Hygiene and Tropical Medicine w Wlk. Brytanii. W artykule, który ukazał się w czasopiśmie BMC Public Health, naukowcy piszą, że wzmożona higiena rąk w szkołach podstawowych zapewni jedynie krótkie wytchnienie w walce z rozprzestrzenianiem się infekcji.
Dane sugerują, że ryzyko zarażenia się grypą H1N1 przez dzieci w wieku szkolnym jest dwa razy wyższe niż w przypadku dorosłych. Ostatnie badania pilotażowe pokazują, że dzieci nie są tak skrupulatne jak osoby dorosłe w przyjmowaniu i przestrzeganiu bardziej rygorystycznych zasad higieny propagowanych przez służby medyczne, jako skuteczny sposób zahamowania tej i innych chorób.
Naukowcy, pod kierunkiem dr Wolfa-Petera Schmidta, starali się ustalić bieżące zapotrzebowanie na zintensyfikowane interwencje na rzecz higieny rąk, aby wskazać przeszkody ograniczające ich skuteczność oraz przetestować ich akceptowalność i wykonalność. Zespół wykorzystał metody jakościowe, aby zbadać, w jaki sposób nauczyciele i uczniowie postrzegają różne procedury dotyczące higieny rąk.
Informacje zebrano w czterech szkołach podstawowych zlokalizowanych we wschodnim Londynie. Ocena obejmowała kwestie praktyczne i postawy, które badano na podstawie dyskusji w grupach i wypracowań dzieci oraz specjalnych zajęć lekcyjnych na temat higieny rąk. Naukowcy przeprowadzili również wywiady ze szkolnymi higienistkami.
Zespół ustalił, że nauczyciele i higienistki są bardziej skłonni niż rodzice do podjęcia intensywniejszych działań, aby podnieść poziom świadomości i pomóc dzieciom zrozumieć, jak ważne jest przestrzeganie zasad higieny. Niemniej szkołom należy zapewnić odpowiednią ilość podstawowych produktów, aby doraźne działania popularyzujące higienę były skuteczne.
Wyniki pokazały, że w szkołach uczy się podstawowych zasad higieny osobistej, zwłaszcza małe dzieci. Niemniej inne kwestie zdrowotne oraz ograniczenia czasowe utrudniają wdrażanie zintensyfikowanych działań doraźnych w zakresie higieny – jak twierdzą naukowcy.
„Motywacja nauczycieli, aby wpajać zasady higieny i rozwijać postawy sprzyjające jej utrzymaniu miała głównie charakter edukacyjny, aniżeli chęci zapanowania w bezpośredni sposób nad infekcją. Dzieci z wszystkich grup wiekowych dobrze znały zasady higieny i sposób przenoszenia zarazków” – według wyników badań.
„Zintensyfikowane działania doraźne w zakresie higieny rąk są wykonalne i akceptowalne, ale jedynie tymczasowo w okresie szczególnego zagrożenia zdrowia, jak w przypadku pandemii grypy, i tylko wtedy, kiedy wykorzystywane są bezdotykowe urządzenia dezynfekcyjne” – mówi naczelny autor artykułu, dr Schmidt.
„W wielu miejscach mogą pojawić się kłopoty logistyczne z odpowiednim zaopatrzeniem wszystkich szkół. Higiena rąk jest szczególnie ważna w zapobieganiu infekcjom żołądkowo-jelitowym. Jej wpływ na rozprzestrzenianie się grypy jest mniej jednoznaczny, niemniej może być promowany jako środek zapobiegawczy, nawet jeśli brak na to dowodów” – dodaje. „Wyniki naszych badań zwracają uwagę na zagadnienia praktyczne podnoszenia poziomu higieny rąk na większą skalę.”
Więcej informacji:
BMC Public Health:
http://www.biomedcentral.com/bmcpublichealth/
London School of Hygiene & Tropical Medicine:
http://www.lshtm.ac.uk/
Teksty pokrewne: 30832, 31235, 31326
Kategoria: Różne
Źródło danych: BMC Public Health; London School of Hygiene & Tropical Medicine
Referencje dokumentu: Schmidt, W-P., et al. (2009) Formative research of hygiene interventions for influenza control in UK primary schools. BMC Public Health (w druku), publikacja internetowa z dnia 15 października. DOI: 10.1186/1471-2458-9-390.
Indeks tematyczny: Edukacja, szkolenie; Ocena; Opieka zdrowotna/służby zdrowia ; Nauki biologiczne; Metody pomiarowe; Medycyna, zdrowie; Bezpieczenstwo; Badania Naukowe
RCN: 31366
źródło CORDIS Urząd Publikacji EU