Grypa Ptasia grypa

Powiązania wirusa grypy z objawami cukrzycy

Bildbeschreibung: 3D Modell InfluenzavirusStructure of swine influenza virus showing different type of antigens present on and inside the capsid wikipedia

Wyniki badań wskazują na powiązanie wirusa grypy z objawami cukrzycy

[Data: 2012-12-03]
Ilustracja do artykulu

Naukowcy z Włoch odkryli, że wirus grypy może przyczyniać się do pojawienia się cukrzycy. Odkrycie może pomóc naukowcom w odkryciu sposobu zapobiegania niektórym postaciom tej choroby. Prace badawcze zostały dofinansowane z projektu FLUTRAIN (Szkolenia i transfer technologii w zakresie diagnostyki ptasiej grypy oraz umiejętności postępowania podczas choroby), który otrzymał 1,8 mln EUR z tematu “Polityki” Szóstego Programu Ramowego (6PR) UE.

Cukrzyca pojawia się, kiedy komórki nie są w stanie wchłaniać cukru z krwi. To zjawisko wywoływane jest niewrażliwością komórek na hormon insuliny, co prowadzi do cukrzycy typu 2. W toku badań ustalono powiązanie między dietą, trybem życia a cukrzycą typu 2. W ramach innych prac odkryto również, że cukrzyca typu 1 pojawia się, kiedy układ immunologiczny sieje spustoszenie w wytwarzających insulinę komórkach trzustki. Osoby ze zdiagnozowaną cukrzycą typu 1 mają genetyczną predyspozycję do tej choroby.

Niemal od 40 lat naukowcy twierdzą, że to wirusy mogą być przyczyną cukrzycy. Na przykład cukrzyca typu 1 zazwyczaj wywiązuje się zaraz po zakażeniu. Aczkolwiek dowody potwierdzające tę tezę były do tej pory niewystarczające.

Czasopismo New Scientist informuje, że zespół naukowców, kierowany przez Ilarię Capuę z włoskiego biura Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt, zbadał wirusa grypy indyków, ponieważ te ptaki zakażone grypą często mają zapalenie trzustki. Niezależnie od tego, czy indyki posiadały szczepy wirusa, które zazwyczaj nie rozprzestrzeniają się poza płuca, naukowcy odkryli, że u wielu osobników następuje poważne uszkodzenie wątroby i cukrzyca. Następnie zakazili ludzką tkankę trzustki dwoma pospolitymi wirusami grypy i obydwa “naprawdę dobrze się rozwinęły” w tkance – informuje dr Capua.

Jak donoszą naukowcy, obecność grypy w komórkach trzustki doprowadziła do wytworzenia zestawu chemicznych czynników zapalnych. Czynniki chemiczne odgrywają ważną rolę w reakcjach autoimmunologicznych, które doprowadzają do cukrzycy typu 1. W czasopiśmie New Scientist czytamy, że niektórzy naukowcy są przekonani, iż komórki układu immunologicznego przedstawiają fragmenty zakażonej tkanki destrukcyjnym komórkom T, aby pomóc im rozpoznać wirusa. Jednak komórki T uczą się również rozpoznawać komórki wytwarzające insulinę i niszczą je.

Jeżeli chodzi o obecność grypy w trzustce, dr Capua stwierdziła, że ten właśnie organ zapewnia środowisko umożliwiające replikację wirusa.

Włoscy naukowcy analizują obecnie skutki grypy na modelach myszy chorych na cukrzycę typu 1, a także badają ostatnie zakażenia grypą u pacjentów, u których zdiagnozowano tę chorobę. “Doskonała wiadomość jest taka, że nawet jeżeli grypa doprowadza do kilku procent przypadków cukrzycy typu 1, możemy szczepić i zapobiegać zapadaniu na grypę wśród osób genetycznie predysponowanych, co może przynieść wymierny skutek” – zauważa dr Capua.

Więcej informacji:

Światowa Organizacja Zdrowia Zwierząt:

New Scientist:

Kategoria: Wyniki projektów
Źródło danych: New Scientist
Referencje dokumentu: Na podstawie informacji z czasopisma New Scientist
Indeks tematyczny: Koordynacja, wspólpraca; Edukacja, szkolenie; Innowacja, transfer technologii; Nauki biologiczne; Linie polityczne; Badania Naukowe

RCN: 35304

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy

Tagi: #cych   #influenza   #mog   #puj   #Tak   #wikipedia   #ym