Żywienie

Światowy Dzień Serca

Informacja prasowa

Światowy Dzień Serca ? eksperci programu ?Wiem, co wybieram?
radzą, jak można pomóc swojemu sercu

? Polacy spożywają nawet 3 razy więcej soli niż jest to zalecane! Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) osoba dorosła powinna spożywać do 5 g soli dziennie.
? Badania przeprowadzone przez TNS OBOP wskazują, że 62% Polaków wie o tym, że nadmiernie wysokie spożycie soli prowadzi do nadciśnienia, a mimo to
co druga osoba dosala potrawy zanim je spróbuje!

Warszawa, 26 września 2013 r. ? Choroby serca i układu krążenia to najczęstsza przyczyna zgonów w Polsce . Z ich powodu każdego roku umiera ponad 100 tysięcy osób. Umieralność
z powodu chorób serca jest w Polsce nawet o 50-70% wyższa niż w krajach Unii Europejskiej . Lekarze podkreślają, że ryzyko zachorowania zwiększa m. in. nieprawidłowa dieta, w której znajduje się zbyt duża ilość soli, tłuszczów nasyconych i kwasów tłuszczowych typu trans.
Przy okazji kolejnego Światowego Dnia Serca, obchodzonego 29 września eksperci programu ?Wiem, co wybieram? biją na alarm, gdyż Polacy nadal spożywają zbyt wiele tych składników w porównaniu z zaleceniami WHO.

?Głównym źródłem sodu w pożywieniu jest sól kuchenna, która występuje w przetworzonych produktach spożywczych. Bardzo dużo soli znajduje się w pieczywie, potrawach z mięsa, wędlinach, serach i daniach typu ?fast food?. Polacy dodają ją także do posiłków przygotowywanych w domach, np. podczas doprawiania zup i sosów oraz gotowania ziemniaków, ryżu czy makaronu. Niestety, dodatkowo wiele osób dosala potrawy na talerzu przed ich spróbowaniem. A przecież od słonego smaku można odzwyczaić się w zaledwie
48 godzin? ? powiedziała dr hab. inż. Krystyna Rejman, adiunkt na Wydziale Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Pomóż swojemu sercu ? wprowadź w życie poniższe praktyczne wskazówki!

? Stopniowo zmniejszaj ilość soli dodawanej do przyrządzanych w domu potraw (badania naukowe dowodzą, że człowiek potrzebuje tylko 48 godzin, aby odzwyczaić się od słonego smaku),

? Usuń solniczkę ze stołu, aby niepotrzebnie nie dosalać potraw przed ich spróbowaniem,

? Zastępuj sól w potrawach aromatycznymi ziołami,

? Ograniczaj dodawanie do potraw przypraw zawierających w swoim składzie sól,

? Ograniczaj spożywanie słonych przekąsek,

? Spożywaj mniej słonych wędlin i serów,

? Wybieraj lub proś o mniej słone potrawy w lokalach gastronomicznych oraz
ograniczaj spożywanie potraw typu fast food,

? Spożywaj więcej tłuszczów nienasyconych w postaci ryb morskich
(np. makreli, śledzi, łososia), olejów roślinnych (np. rzepakowego, oliwy
z oliwek), orzechów oraz dobrej jakości miękkich margaryn,

? Zapamiętaj proste równanie: 5 g soli (czyli 1 łyżeczka do herbaty) = 2 g sodu;
jest to maksymalne zalecane dzienne spożycie tych składników,

? Uważnie czytaj etykiety produktów spożywczych i sprawdzaj zawartość soli (sodu), tłuszczów nasyconych oraz kwasów tłuszczowych trans (lub częściowo utwardzonych/uwodornionych tłuszczów). Jeśli w produkcie gotowym do spożycia sól lub tłuszcze nasycone są wymieniane jako jedne z pierwszych składników, oznacza to, że najprawdopodobniej jest ich w nim dużo,

? Serce lubi ruch, więc pamiętaj o aktywności fizycznej!

Fakty dotyczące zbyt wysokiego spożycia soli, tłuszczów nasyconych
i kwasów tłuszczowych trans oraz
zapadalności Polaków na choroby dietozależne

? Według zaleceń WHO dorośli powinni spożywać maksymalnie 5 g soli dziennie (ok. 2 g sodu). Wyniki badań pokazują, że ilość soli spożywanej w gospodarstwach domowych w Polsce jest dwa, a nawet niemal trzy razy większa i wynosi ok. 14 g na osobę dziennie . W diecie aż 99% Polaków znajduje się za dużo soli!
? Zbyt wysokie spożycie soli przyczynia się do powstania nadciśnienia tętniczego, które znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego, zawału serca i udaru mózgu . Na nadciśnienie tętnicze cierpi prawie co trzeci dorosły Polak, czyli nawet 8 milionów osób . Co roku odnotowuje się 6 tysięcy zgonów z powodu nadciśnienia, ale groźne są także jego powikłania
? udar mózgu oraz choroba niedokrwienna serca, której następstwem może być między innymi zawał .
? Badania wskazują, że aż 70% Polaków wie o tym, że nadmiar soli w diecie ma negatywny wpływ na zdrowie , niestety aż 27% Polaków zawsze lub bardzo często dosala potrawy jeszcze zanim ich spróbuje .
? Dane WHO pokazują, że 18 milionów Polaków ma podwyższony poziom cholesterolu, co znacznie zwiększa ryzyko miażdżycy i choroby niedokrwiennej serca. Poziom tzw. ?złego? cholesterolu LDL u kobiet i mężczyzn w Polsce od lat znajduje się na stałym, wysokim poziomie ponad 5,2 mmol/l . W dużej mierze wynika to z nadmiernego spożycia tłuszczów nasyconych, których głównym źródłem są produkty pochodzenia zwierzęcego oraz kwasów tłuszczowych trans, znajdujących się m. in. w ciastkach i herbatnikach.
? WHO zaleca, aby dla diety 2000 kcal maksymalne dzienne spożycie tłuszczów na osobę wynosiło 67 g, w tym jak najmniej tłuszczów nasyconych i kwasów tłuszczowych typu trans . Tymczasem średnie dzienne spożycie tłuszczów w Polsce jest wciąż zbyt wysokie i wynosi aż 100 g na osobę !

Program ?Wiem, co wybieram?
Międzynarodowy program ?Choices?, w Polsce znany pod nazwą ?Wiem, co wybieram?, stanowi odpowiedź producentów żywności na apel WHO o ograniczenie spożycia czterech składników odżywczych: tłuszczów nasyconych, kwasów tłuszczowych typu trans, soli (sodu) oraz cukru, które spożywane w nadmiarze zwiększają ryzyko zapadalności na choroby cywilizacyjne, w tym nowotwory, choroby układu krążenia, nadciśnienie, otyłość oraz choroby jamy ustnej. Logo ?Wiem, co wybieram? umieszczone na opakowaniu produktu spożywczego oznacza, że jego profil żywieniowy jest zgodny
z międzynarodowymi zalecaniami w zakresie tych składników. Wyniki badań przeprowadzonych w Polsce i Holandii dowodzą, że wybór produktów z logo programu może być skutecznym i łatwym sposobem codziennego komponowania zbilansowanej diety. Jednym z celów programu jest zachęcanie producentów żywności do zmiany receptur swoich produktów, tak, aby spełniały kryteria programu, a tym samym miały lepszy profil żywieniowy. W Polsce w programie ?Wiem, co wybieram? uczestniczy czterech producentów żywności: Agros Nova z markami Fortuna i Karotka, Rieber Foods Polska z markami Anatol i Delecta, Sawex z marką Britta oraz Unilever Polska z markami Amino, Flora, Hellmann?s, Knorr, Lipton, Rama i Saga. Program jest otwarty dla wszystkich producentów żywności, których produkty spełniają kryteria pozwalające na umieszczenie logo programu na opakowaniach ich produktów. Ponad 80 produktów w Polsce otrzymało logo programu ?Wiem, co wybieram?. Więcej informacji
o programie ?Wiem, co wybieram?: www.wiemcowybieram.pl

?Stan wiedzy Polaków na temat wpływu spożycia soli, cukru i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 na zdrowie?, badanie typu Omnibus przeprowadzone przez TNS na zlecenie programu ?Wiem, co wybieram?, lipiec 2013 r.
WHO NCD Country Profiles, 2011 r., dane za 2008 r.
Wprost, ?Chory jak Polak?, wydanie z 17.06.2013 r.
Sekuła W., Ołtarzewski M., Barysz A., ?Ocena Spożycia chlorku sodu w Polsce na podstawie wyników badań budżetów gospodarstw domowych. Żywienie człowieka i Metabolizm?, Nr 4/2008
Przemysł Spożywczy, Tom 65, Nr 5, 2011 r., ?Spożycie soli. Zalecenia i programy WHO oraz UE?, dr inż. I. Traczyk, prof. dr hab. med. M. Jarosz
? Instytut Żywności i Żywienia
Wprost, ?Chory jak Polak?, wydanie z 17.06.2013 r., badanie “Ocena stanu zdrowia Polaków” przeprowadzone w kwietniu 2013 roku przez instytut Millward Brown na zlecenie firmy Philips, na 1008 osobach w wieku 15-75 lat metodą CAPI
Wprost, ?Chory jak Polak?, op.cit., opinia wyrażona przez dr Monikę Barczewską, neurologa z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
Badanie typu Omnibus przeprowadzone przez TNS na zlecenie programu ?Wiem, co wybieram?, op.cit.
Ibidem
WHO NCD Country Profiles, op.cit.
Opracowanie programu ?Wiem, co wybieram? pt. ?Nadmierne spożycie tłuszczów nasyconych, kwasów tłuszczowych typu trans, soli (sodu)
oraz cukru a choroby cywilizacyjne?, 2011
European Nutrition and Health Report 2009 na podstawie danych dostarczonych przez Halicka E., Rejman K., Kowrygo B., Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy


Tagi: #zespół metaboliczny